Träna med Carolina

För ett par veckor sedan fick vi återigen tillfälle att träna med Carolina. Sist vi tränade var i januari och då var jag på botten och hunden var således både rörig och ofukuserad. Det var så kul att kunna visa att det verkligen hänt saker för oss. Jag satt kvällen innan vi sågs och skrev en lista med saker som förbättrats. Några punkter var: - Bättre fokus - Mindre drag i kopplet - Mer fokus på mig - Låser sig inte i hundmöten.

Carolina hade med en figurant med en lung labrador som agerade störning åt oss. Vi tränade på att belöna Fidel när han tittar på den andra hunden. Han ska kunna titta på hunden lugnt, och det ska inte vara någon fara. Godiset hjälper till att vänta hans negativa känslor till någonting positivt. Det här med att träna med privat tränare är verkligen någonting som jag gillar mer och mer. Visst är det dyrare per timme än en vanlig kurs, men jag får ut så mycket mer av en privat timme. Som oerfaren hundförare - som jag trots allt är - så är det oändligt lärorikt att ha någon bredvid som kan peka på alla småsaker både hos mig och hunden.

Fidel var jätteduktig, och det känns verkligen bra. Jag har haft tillfälle att träna några gånger efter detta och Fidel reagerar jättefint. Så länge jag är lugn och vi håller den andra hunden på behörigt avstånd sitter han gärna och smaskar godis. Ömsom tittandes på den andra hunden, ömsom tittandes på mig.

Nu sedan vi faktiskt lyckats vända vår irritation och frustration till bra kontakt och positiva känslor har det bara gått uppåt. Fidel är fortfarande vaktig och reserverad mot vissa andra hundar, men det är en enorm förbättring redan och med aktivt arbete med Carolinas hjälp hoppas jag att han ska acceptera andra hundar.



Min målbild för hundmöten är Fidel och jag på en kurs eller tävling där det är många hundar runt omkring oss. Just nu stressar han upp sig och skäller mycket, i vår målbild är han tyst och har främst fokus på mig. Sätter jag mig ned och vilar så kan han ligga och ta det lugnt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar