Metoder inom hunduppforstran

http://www.tv4play.se/program/kv%C3%A4lls%C3%B6ppet?title=kvallsoppet_del_9&video_id=2172607

Jag tittar på detta avsnitt av Kvällsöppet med debatt om hunduppfostran. Det är ett så intressant ämne. Det finns lite för många människor som har lite för starka åsikter.

Jag tycker absolut att en positiv uppforstran är bra. Jag har redan fyra klickrar här hemma som väntar på Fidels ankomst. Däremot tror jag på tydliga gränser, och att ibland måste man markera "hårt" eller "elakt". Inte på ett sätt som skadar eller skrämmer hunden, men som tydligt säger att "nu gick du lite för långt".

 Precis som de flesta här i världen mår hundar bra av rutiner och tydliga regler. Hos mig är det inget val för hunden - han ska göra som jag säger. Oavsett om jag ber honom lägga sig i en lerpöl eller låta bli sin egen mat efter tre dygns fasta eller vad det nu kan handla om. Jag har sett lite för många fanatiska människor som påstår sig enbart använda positiva metoder, men många av dem känns lite för mjäkiga.

Mjäkiga som att "nej, han var nog trött idag, då struntar vi i det", "han ville ju smaka av din mat", och min favorit "men hunden SA att han inte vill gå ut i regnet". Visst har hundar behov som måste tas hänsyn och tillgodoses, men en hund ska inte, och kan inte få bestämma.

När jag säger sitt ska min hund sitta. Detta tänker jag lära till stor del med positiv förstärkning. Hunden ska känna att han alltid får ut någonting positivt av att göra som jag säger, men han ska också veta att det är inte ett val att ignorera mig.

Den väldigt enkla orsaken är att det finns tillfällen då jag inte kan matcha. Släpp hunden med en hare på ett fält. "Åh, jag struntar nog i världens roligaste leksak för en torkad leversnitt". Nej, så tänker inte hunden. Och även om du har en hel grillad delikatesskyckling så kan inte detta alltid mäta sig med alla distraktioner som finns i världen.

Jag kommer fostra min hund med 95% positiva metoder, men i de kvarvarande 5% finns det utrymme för vad som kan kallas för straff, negativa konsekvenser eller vilket ord ni nu väljer. En hund skadas inte av att man ibland bestämt säger ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar