Helveteshunden

Så här söt var han här om dagen, när han var kall och rädd efter att ha duschat, observera att hunden på bilden inte har någonting med hunden i texten att göra.
Så, här om dagen var han helveteshund. Jag kom hem från jobbet, han hade varit hemma med sambon. Sambon mötte mig vid tåget för att ensamträna hunden. Vi vuxna passade på att spana in nya Netto som öppnade igår.

Väl hemma insåg vi att hunden inte uppskattade sin ensamhet. Han hade varit runt, kissat på golvet (trots nyrastad) och mördat en rulle toapapper över hela huset. Detta var dock inga problem.

Eftersom han fått springa av sig innan han blev ensam, och uppenbart stressade när han var ensam måste ju hunden vara trött. Så jag försökte hålla honom lugnt men bestämt. "Okej, det var jobbigt att vara själv, nu är vi hemma, nu ska du vila". Då var klockan strax efter fyra. KVART ÖVER ÅTTA däckade hund i soffan.

I fyra timmar röjde, skällde, bet, kissade han och var bara jobbig. Jag blev väldigt nedslagen av att inte kunna lugna honom och blev arg och upprörd vilket såklart bidrog till att hund inte kunde lugna sig. Han har gjort en del stressiga saker, men han har ALDRIG reagerat i närheten av detta.

Men men. Idag, ny dag, nya tag. Vi tränade inkallning med lite störningar, cirka 10 meter från en gångväg där främlingar, skrikande barn och skällande hundar passerade. Fidel fick ha på sin spårlina, för säkerhets skull, så att jag verkligen skulle våga också. Det gick förvånandsvärt bra. Han är så duktig så.

Igår var han helveteshund, men idag är han myshund, som på bilden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar