Skynda långsamt

Jag vill skynda för mycket när det gäller hundträning, vilket är oerhört synd, då det går ut över min hund. Därför skall jag kommande vecka skynda långsamt, med tydliga mål för varje dag för att inte öka i onödan.

Resten av veckan ska vi fokusera på att börja om ensamträningen. Vi hade kommit så långt, men så blev jag girig och ville ha mer, så nu blir det att börja om helt.

Resten av veckan;
Idag och fredag; Ta på skor, jacka, gå ut, vänta 10-15-20 sekunder, gå in igen. Minst tre ggr/dag
Lördag och söndag; Tag på skor, jacka, gå ut, gå ner till porten, ut och in igen. Minst tre ggr/dag

Om han är lugn, helst ligger kvar och sover, ökar vi ytterligare nästa vecka. När det gäller ensamträning tränar jag hellre i distanser, då det är lättare för mig att gå till en viss plats än att vänta ut en viss tid.

Målet är att innan april är slut kunna gå och handla utan att behöva oroa sig för att lämna hunden ensam (dvs. han ska vara helt lugn då jag går och när jag är borta). Innan jag förstörde ensamträningen sist kunde vi lämna upp emot en timme när han var välstimulerad och trött, så min förhoppning är att vi trots allt kan gå ganska snabbt fram. Affären ligger några hundra meter bort, så i praktiken innebär det att valpen bör kunna vara lugnt ensam i cirka 20 minuter då april är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar