Och där sprang haren ...


Idag gick vi av några stationer tidigare för att gå hem. Jag tog lite motljusbilder, här är en jag inte alls är nöjd med, direkt från kameran.

Hade valpen lös en del, och han gick så fint. Vi gick på ena kanten av en fotbollsplan när ett par med en flatte passerade på andra sidan. Fidel gav skall, som han tyvärr gör ibland på andra hundar, och då springer en rädd hare upp. Jag får fatt på min hund innan han ser haren, men flatten far iväg efter den. Ägaren står och skriker, förvånandsvärt monotomt och känslolöst, med tanke på att hennes hund just stack efter vilt.

Hon fick i alla fall fatt på hunden ganska snart, så det slutade lyckligt för alla inblandade.

Hade hunden lös på gångvägen och han gick jättefint trots massa fotgängare och cycklister. Brydde sig inte ett spår om dem.

På vägen hem fick vi ett nytt tillfälle att träna hundmöte.
Jag vet att jag måste bryta innan Fidel går in i vaktläge, för har han väl gjort det så är det väldigt svårt att få kontakt med honom.

Vi mötte en lite Jack Russel, rakt emot oss. Innan Fidel såg hunden sökte jag kontakt, backade några steg från vägen, så vi passerade på behörigt avstånd. Så snart han tittade mot hunden korrigerade jag och uppmuntrade kontakt med mig. Han vände huvudet mot mig, fick en godis. Han vände sig dock sen och skällde en gång, men jag lyckades bryta igen och han gick med mig utan att vända sig om för att titta till den andra hunden.

Mycket nöjd är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar