Föremålsintresse

Jag har aldrig behövt jobba upp Fidels föremålsintresse. När det gäller Fidel och saker får jag istället jobba med att göra det hanterbart. Han har en tendens att fixera för mycket vid föremål, speciellt bollar. En otroligt kamplust har han också. Jag skulle nog kunna knyta fast hans kampleksak i ett träd, gå iväg och lämna honom hängandes, komma tillbaka 20 minuter senare och plocka ner honom. 

Så jag försöker konsekvent lära hunden att frikommando betyder att vi ej tränar, och han kommer inte kunna få det jag har i händerna, oavsett hur mycket han försöker. Det är svårt för oss båda, för ibland gör han så snygga saker när jag sagt att det är paus, men där måste jag vara hård mot mig själv och lita på att han kommer bjuda på samma beteende igen under träning.

Vi har också börjat jobba med externa belöningar. Till exempel ett föremål som ligger på marken som han inte får ta förrän han får frikommando.

Jag har alltså flera frikommandon. Varsågod, som betyder ungefär "ta saken, bra gjort, nu leker vi" och "hopp och lek" som betyder "träningen är slut för tillfället, roa dig själv". Jag överväger att lägga till ett "träningen är slut, så hitta en bekväm plats att vila på", men just nu är det bara en teoretisk idé.

Filmen är från idag. Jag tänkte träna inkallning med en pinne som belöning. Sedan jag lyfte upp pinnen från marken släppte han mig inte med blicken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar