Dagens träning

Den bästa träningsdagboken är den som skrivs, sa någon en gång.

När vi kom ut var Fidel hade en sån där grabbig inställning som bara en hormostinn ettårshane kan vara.

Så istället för att köra uppvärmning tog jag fram bollen med snöre i och kampade upp honom. Därefter prövade vi lite sitt-ligg-stå och då var han med.

Blev det då som jag tänkt mig? Gjorde jag som jag planerat?

Sättandena gick sådär. Han är fortfarande sned ofta och har dålig koll på var bakkroppen egentligen befinner sig. Han komer in snyggt rakt framifrån men så snart jag står lite snett eller tar in honom tex från sidan blir sättandet snett. Jag var dock duktig med att bara belöna de snygga sättandena, och om han gjorde fel två gånger i rad visade jag med handen tredje gången så att han gjorde rätt och fick en chans till belöning.

Vi hade med nya föremål idag, men det gick ändå helt okej. Hunden som när det var som värst tog tio ärevarv och sedan stannade fem meter bort håller sig nu inom ett par meters radie från mig. Han är fortfarande stundtals tveksam att komma in men det går framåt med stora kliv. Snart är vi i mål!

Saker på planen gick så bra att jag inte ens tänkte på det. Jag la bollar och apporter i en liten hög och han brydde sig inte om dem det minsta.

Jag höll ganska mycket käft. Det kan absolut bli bättre, men samma sak där - vi är på god väg. Då detta var lunchtid passerade det en hel del människor och hundar. Jag försökte köra på som ingenting, och han jobbade fint fast det ibland gick förbi en hund 15 meter bort. Dock känner jag att jag fortfarande stelnar till när hundar kommer nära. Fidel reagerar inte mer än vad jag gör, så det gäller att jag är riktigt noga att inte trigga igång honom!

Dagens överraskningar!
- En snubbe med en flatte kom gående ur skogen som omger vår lilla träningsplan. Jag blev så glad när han ville stanna och bara prata utan att släppa ihop hundarna. Vi pratade en stund, och Fidd skällde som en idiot de första minuterna, sedan la han sig till rätta bakom mig och verkade acceptera situationen. Det var väldigt skönt att ha ett helt händelselöst hundmöte. Om vi har tre såna varje dag där vi möter hundar och bara är nära dem utan att hunden ska göra mer än att vara passiv, då kommer våra hundproblem vara ett minne blott!

- Massa extragrejer. Både jag och hunden blir snabbt rastlösa och uttråkade, och jag kom på mig själv att köra "lite inkallning", "kanske en apport" eller "måste bara pröva lite target". Dock gick träningen ändå bra, och han presterade riktigt bra i det mesta, men jag måste lära mig att begränsa och hålla mig till en plan. Nästa gång kanske träningsplanen får följa med ut i form av en strikt punktlista.

Denna bild har Elin Selin tagit, på en kvällsträning vi hade för några veckor sedan. Hennes blogg med massa snygga bilder (speciellt de på Fidel, haha) hittar du här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar