HÅLL KÄFTEN!



Vi jobbar med två saker just nu, jag och hunden.

1. Håll käften. Vi ljudar ganska mycket båda två. Fidel har lätt att börja gnälla och skälla om jag är otydlig och jag har lätt att småprata och kläcka ur mig massa skit ur munnen. Så fokus i träning just nu är helt enkelt att hålla tyst, båda två. Ibland vill jag nästan köpa ett elhalsband till mig själv som ger en liten stöt så snart jag säger något som inte är ett kommando.

2. Föremål. Det ska alltid vara lönsamt att komma med saker till mig. Vi går framåt hela tiden, men jag måste fortfarande övertyga hunden om att jag inte kommer äta upp hans grejer. Numera blir det mycket väntan. Jag vill att han släpper grejerna vid mig och låter de ligga. Nu släpper han och plockar upp på en gång. Han har ett oerhört behov av att äga sakerna och vi har en bit kvar innan vi är i mål med det föremålsintresset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar