Lydnadsfokus


Vår kära träningskompis Elin har lurat i mig att vi ska debutera i lydnaden. Jag är inte alls säker på om det är en bra idé, men försöker förlika mig med tanken. Trots allt så funkar alla moment. Vi har mycket kvar att jobba på såklart - det har man väl alltid ? - men det börjar se bra ut.

Ibland tänker jag på vad syftet med denna tävling skulle vara, och då blir det tydligare och tydligare att vi ska ut och tävla. Syftet är inte att få ett förstapris. Syftet är inte att vinna eller visa hela hundsverige vilket jävla team vi är. Syftet är att jag ska få pröva på en riktig tävling. Och där känns det självklart att vi ska tävla.

Tävlingen är om ungefär en månad, och tills dess har vi ett par fokus.

- Fritt följ/linförighet. Tydligen är han inte så ur position som jag vill tro, och enligt råd från mina träningspoolers ska vi nu nöta stenhårt fokus och uthållighet i ff.
- Stå. Jag måste ständigt påminna mig själv om att befästa ett ordentligt tryck i stå't. Det skadar aldrig att göra det några gånger extra. Han kan liksom inte stanna för snabbt.
- Gå ordentligt men slappna ändå av. Och här är delen där människohalvan av vårt team ständigt felar. Att det ska vara så svårt att gå. Ena foten framför den andra liksom, ett, två, tre, fyra, nu kör vi!

1 kommentar: