Föremålsintresset och jordnöten


Fidel har ett oerhört föremålsintresse. Jag har försökt tämja det och få honom att faktiskt välja att ta föremålen till mig och leka med mig och föremålen istället för att ha en tokig springlek.

Det har funkat väldigt bra med de föremål vi jobbat med, tex nätbollen och kampflätorna.

Idag skulle vi träna på apporten, och så hade jag med en av hans pipleksaker, den så kallade jordnöten, och belönade med den. Hunden blev helt till sig och högg tag i pipleksaken och for iväg. Varv efter varv for han runt och var inte intresserad av att komma till mig.

Sen kom jag på att jag aldrig kampat med jordnöten. Jordnöten är en sak han haft korta stunder själv, och när jag tagit jordnöten från honom har det alltid varit för att lägga bort den. Såklart ville han inte komma med denna ovanliga leksaken till mig, det betydde ju bara att leken var slut!

Slutligen fick vi in honom i alla fall och när jag nästa gång belönade med nätbollen kom han direkt till mig, glad i hågen och redo att kampa. Tänk va!

Så de närmaste dagarna ska vi lekträna md alla föremål jag kan hitta. Ett föremål ska helt enkelt alltid bli bättre och roligare då det är med mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar