Halvdag med Elin och Billy

Denna bild är inte från idag, men lite så kändes det med fint väder och vår i luften!
Idag körde vi ett lydnadspass med Elin och Billy i Botkyrka. Eftersom han blev så (lagom) taggad sist vi körde apport tänkte jag att jag skulle börja med det idag.

Dålig idé.

En övertaggad hund kastar sig med tassarna först på apporten och är alltför uppe i varv. Så vi fick jobba ner fokusen och sedan ta en paus. När Elin la ner apporten istället för att jag skulle kasta den gick det lite bättre.

Sedan efter lite paus körde vi fotgående. Knäpp som jag är har jag fått in vanan att ha händerna bakom ryggen då jag går, vilket gör att hunden fokuserar bakåt och får en jättedålig position. Jag var övertygad om att han inte skulle fatta med min hand avslappnad vid sidan men OJ så snyggt han gick. Och så är vi tillbaka där igen - belöningsplacering, belöningsplacering, belöningsplacering!

Sedan tog vi en koppelpromenad och i början var Fidden mycket frustrerad. Det var ju en hund där och skulle de inte få hälsa någon gång?, men efter ett tag verkade han fatta läget och gick och nosade på sitt, och det var riktigt behagligt.

Vi svängde upp i solen och åt medhavd lunch med hundarna uppbundna. Fidel är ovan och förde en del oväsen men han var inte alls så galen som han skulle kunna vara. Jag är nöjd med hans prestationer.

Nu är hunden däckad, och jag ska in till stan och hänga med en vän. Vi har äntligen börjat komma någon vart i ensamträningen. Det som var omöjligt för ett par månader sedan - att lämna honom en timme och bara åka till stan - känns plötsligt helt självklart. Det är en oerhörd frihetskänsla.

1 kommentar:

  1. Vill varken klaga, peka ut dig, se ner på dig eller på din trogne vän. Men jag såg en kommentar från dig på ett webbforum, och tänkte bara se om du vet om det här: http://rottweilerklubben.se/arkiv/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=103&Itemid=613

    Som sagt, inget emot något!
    Mvh Felix

    SvaraRadera