Vilket drag!


Idag var vi i skogarna bortom Danderyd-Täby Brukshundsklubb och körde lite drag med Amanda och Maria och deras hundar. Fidel är inte inkörd, men vi har sprungit lite tillsammans, och han vet att det inte är farligt att ligga på i selen. Att springa framåt utan mål tyckte han var konstigt, men när vi gick bort från den andra och sedan körde tillbaka till dem, då gick det bra. Nästan för bra. Jag var ovan vid sparken och kände mig totalt utan kontroll.


Amandas Juni och Carsten däremot är vana att dra, och när Amanda selade upp dem på sparken försvann de snabbt  bort i skogen. Så plötsligt kom de farande tillbaka i världens fart. Det gav en bra försmak på hur bra det blir sen när Fidde väl är inkörd och vet vad han ska göra.




Marias Boss och Baileys hade inte heller prövat drag förut. Boss blev mest förvirrad när det plötsligt tog emot där bak, men Baileys fick lite fart till slut. Jag fick äran att stå bakom och agera tyngd.



Jag tog såklart tillfället i akt att köra lite med Juni och Carsten också. Eller tja, jag blev övertalad av Amanda och tur var det, för oj vad kul det var!


Sedan körde jag några varv med Fidde till. Han var lite för inställd på spår men med lite skrik från mig, allt ifrån hejarrop till uppmaningar att låta bli spåret rörde han sig till slut rakt framåt och låg på bra. Vi har en bit kvar, men det ska nog bli draghund av honom till slut.

Tyvärr så bromsade han tvärt i sista etappen och jag som inte riktigt var med körde på honom och vi alla ramlade ihop i en förvirrad hög. Han blev lite skrämd och tyckte några minuter att sparken var en farlig liten grej, men sen repade han sig snabbt och han drog några meter till innan vi packade ihop för dagen. Det var skönt att sluta när det gick bra, och inte med en tråkig vurpa som skrämde både mig och hunden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar