Sjukträning

Människodelen av duon här hemma är sjuk. Huvudvärk, trötthet, yrsel och illamående står på schemat och hunden är måttligt förtjust. Som tur är kan min sambo och en vän hjälpa till och rasta hunden så att jag slipper gå ut mer än nödvändigt, men jag gör mitt bästa och försöker träna lite från soffan.

Från min sjuksäng i soffan har vi tränat på följande saker

  • Tränat kloklipp med motbetingning - Jag håller i klotång = godis. Jag håller i Fidels tass = godis. Jag petar lätt med klotång mot klorna = godis.
  • Inlärning av namn till olika leksaker. Just nu tränar vi på skillnaden mellan 'laman' (en skineez-leksak) och 'pinnen' (Bionic urban stick). Jag kastar båda leksakerna och säger "HÄMTA LAMAN". Hämtar han pinnen får han ingen belöning. Hämtar han laman får han stor belöning. Vi vavar detta med att bara kasta laman så att han får göra rätt för det mesta. Det är en bit kvar men jag kan se att han börjar tänka till och faktiskt inte bara hämtar första bästa leksak.
  • Klickerträna apporten
  • Stadga i platsliggning. Tjoho liksom. Nu kan Fidel veta hur det känns, jag har haft ofrivillig platsliggning sedan i söndags!
Att vara sjuk är tråkigt. För den som planerar att bli sjuk rekomenderar jag definitivt att skaffa sambo först så att du slipper tvinga dig ut och rasta hunden. Bunkra också upp med ordentligt med godis, klicker och leksaker vid sängen. Att lära hunden att apportera iprenkartongen är också en oumbärlig grej när du ligger sjuk och inte vet vart du ska ta vägen.


 Du vet att du varit sjuk för länge när hunden lägger tassarna på soffkanten, bjuder på ett gammalt märgben och sedan ger ifrån sig ett gällt skall som bara skriker "UPP MED DIG FÖR TUSAN!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar