Fidel, vad är fel?

Fina Fidel, och oj vad annorlunda jag redigerade bilder för ett år sedan!
Jag har haft en olustig känsla den senaste veckan. Fidel har varit ovanligt vresig och gjort flera till synes oprovocerade utfall mot valpen. Jag skriver 'till synes' för jag tror inte att utfall är oprovocerade, bara för att jag själv inte ser orsaken. Dessutom har han varit lite disträ och känts allmänt frånvarande, även om jag mest skyllt det på att granntiken ska gå in i löp.

Jag har varit extra uppmärksam på hans humör, och övervägt att söka hjälp om det inte blir bättre inom nån vecka eller så. Trots allt så är valpen riktigt jävla jobbig - han kanske bara är förbannat trött på henne just nu. Jag snäser själv ifrån till henne ibland för att hon är så jobbig.

Men igår när vi promenerade insåg jag att han går passgång ibland. Dvs rör tassarna på samma sida parallellt. Detta är en typisk avlastande gångstil för hundar som har lite ont. Vissa hundar går passgång utan att ha ont men Fidel har aldrig gjort det, och kombinerat med hans vresighet mot valpen som bara blivit värre misstänker jag att han faktiskt har ont någonstans.

 Så jag börjar på måndag, hos en fysioterapeut. Jag vill börja där efterssom han visat så tydliga, plötsliga avvikelser i sitt rörelsemönster. Jag tror att vi kommer hitta orsaken hos fysioterapeuten, men om det inte sker blir det veterinärbesök senare i veckan.

Jag vill inte spekulera men såklart är jag orolig för vad det kan vara. Inte minst om det visas sig att det ligger nån gammal skada som han gått med länge. Ska det bli som med magen: Jag trodde min hund inte gillade mat men han var bara ständigt dålig i magen det första två åren av sitt liv. Kul liksom. Men det går ju inte att göra nåt åt annat än att göra det bättre för framtiden. Men å andra sidan, är det något som legat länge borde jag se positiva förändringar i hans beteende när det försvinner - och det är ju bra.

Jag vill inte spekulera säger jag och börjar spekulera. Men det är svårt att låta bli. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar