Fidels MH

I fredags fick vi äntligen, efter många reservplatser, göra MH. Jag ska givetvis kopiera hit hela protokollet så småningom, detta är den personliga berättelsen om hur jag kände och upplevde det.

Jag är jättenöjd med MHt. Fidel skötte sig kanonfin och fick fina vitsord av testledaren. Han var social och lekte. Reagerade ordentligt på både overallen och skramlet men hade inga kvarvarande rädslor när vi gick förbi andra och tredje gången. 

Det enda moment som gick helt tvärtom mot vad jag trodde var spökena. Först såg han dem inte, men när han väl såg det första drog han emot det med hela kopplets längd, argsint skällandes. Men när spöket inte alls reagerade utan bara fortsätte framåt blev han osäker och tog skydd bakom mig. Testledaren sa att jag skulle släppa kopplet och han sprang då bakåt ett par meter och tog skydd bakom en gran och stundtals bakom publiken. Konstant skällandes och med 100% fokus på spökena. 

Han var inte heller överens med mig om huruvuda människorna under spökkostymerna var trevliga eller ej. Jag tyckte de såg snälla ut, men Fidel var skeptisk. Så där fick han en 5a på rädsla, eftersom han inte ville hälsa på dem inom utsatt tid. 

Jag trodde att han skulle vara tuffare mot spökena än vad han var - men jag är oerhört glad att han inte är det. Jag har troligtvis övertolkat hans plats- och situationsbundna vakt och antagit att det var ett generellt beteende. Jag är glad att han ändå väljer att söka avstånd från något som känns väldigt hotfullt. Han höll sig ändå i närheten och verkade aldrig bli så rädd att han ville sticka. 

Passiviteten fick vi 4a på. Han körde sin vanliga rutin med lite runtvandrande, rullande, titta på mig, titta på publiken. Han ljudade dock bara yttepyttelite, kanske bara fem sekunder. Men inte var han passiv inte.

Skotten är jag inte nöjd med. Han hajade till på första skottet och greppade inte ordentligt därefter. Det blev mest halvdåliga tag som han genast släppte. De två sista skotten under passivitet var han dock lugnare under. Han hade ju hört skotten förut och insett att det inte var lugnare. Alltså blev hans reaktioner svagare för varje skott. Därför gav testledaren oss en 2a. 

Valpen har blivit stor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar