Lugnveckan

Ibland ser han så otroligt söt och oskyldig ut. Fast han han kan vara så tuff. Knäpp-galna hund.
Jag hade storartade planer för helgen, men vi har bara tagit det lugnt istället. Vi har promenerad om kvällarna och vilat om dagarna. Hängt med familjen och mina syskon. Det har varit riktigt skönt faktiskt, och även om jag borde passat på att träna, spåra, träna med hunden kändes detta precis lagom.

Vi börjar verkligen fungera nu. Han har visat flera gånger hur långt han kommit sedan förra sommaren. När min bror stack iväg på cyckel följde han glatt efter, men då jag kallade in bröt han. Han såg en kort sekund ut som om han tänkte vänta efter cyckeln igen, men jag påminde honom och då kom han hem. 

Vi har också avnjutit lugna lunkpromenader i skogen och han har verkligen lyssnat på mig där vi gott. Inkallningen har suttit perfekt och han har även lyssnat bra på 'stanna' och annan fjärrdirigering. Han har till och med kommit in till mig med saker han stulit som han inte får ha. Som jag har kämpat med detta. Och nu bara fungerar det.

En mindre rolig grej var slutet på promenaden igår. Vi mötte två lösa hundar precis utanför deras tomt på väg ut på promenad med husse 20 meter bakom. De rusade fram för att kolla in Fidel och han blev lite ställd och valde att resa ragg. När en av de två markerade lite svarade Fidel tillbaka och lyckades få loss en rejäl pälstuss från den stackars Sheltien. Jag hade honom dock i koppel och kunde genast dra bort honom så ingen skada skedd. Det är trist att han ska vara sån mot andra hanar, men som tur är uppstår såna här trängda situationer väldigt sällan.

Och imorgon ska vi åka till Västerås för att gå MH. Vår skärgårdssemester är slut för denna gång, och ärligt talat ska det bli skönt att komma hem. MHt ska bli superspännande. Jag är så förväntansfull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar