Ny kamera, raw, objektivsnack, före/efter och annat

Det har länge varit tänkt att jag ska köpa en ny kamera. Dock har jag inte haft pengar och i ärlighetens namn har jag inga pengar nu heller. Men jag fick ett erbjudande jag inte kunde motstå och fick därför lov att be min fader om ett litet lån för att kunna inversta. 

När jag var totalt nybörjare blev jag galen på allt 'fotosnack' med massa fackord och jargong som jag inte alls förstod. Jag ska därför försöka förklara enkelt och tydligt mitt kameraval nu.

Det var tänkt att köpa en Nikon D7100 men nu blir det istället fullformataren D600. Fullformat har många fördelar, men smakar det så kostar det. Inte minst objektiven kostar så det smäller om det, därför kommer jag i början endast köra på en fast 28 mm med utrymme för uppgradering längre fram. Detta för att jag fick ett bra pris på denna glugg med kameran. Den är ljusstark och lättviktig, vilket gör att jag väljer den. Troligtvis kompletterar jag med telezoom så småningom.

Min gamla kamera var en nikon d5000 och på den hade jag för det mesta kitobjektvet 18-55 mm. Den var inte alls en dålig kamera. Men jag har fotat med mer avancerade kameror förut och har hela tiden känt att d5000 var en kompromiss jag fick göra för att jag då saknade pengar. Nu blir det precis den kameran jag vill, och så snart jag får pengar blir det även det objektivet jag vill. Detta kommer bli superbra!

Nu ska jag också se till att börja fotografera i raw. Kort förklarat så är raw, råformat precis som det låter som. Det är väldigt stora filer som därför lagrar mer bildinformation, till skillnad från jpeg där mycket information försvinner. Med raw har du som fotograf störst möjlighet till efterarbete, helt enkelt. Jag tänkte snabbt visa ett litet exempel. Detta är min första "framkallning" i lightroom och jag är inte på något sätt expert, men bara med dessa små kunskaper jag har kan bildkvalitén markant förbättras.

Före: Detta är .jpeg-biden som kameran själv producerar på autoläge (ej beskuren)

Efter redigering av raw-filen i lightroom (beskuren)

Det jag framförallt gjort är att jag adderat mer skärpa (på gränsen till för mycket), gjort alla blåa färger starkare för att få tillbaka färgen i himmelen. Jag har även beskurit bilden. Bara dessa små detaljer ger en så mycket snyggare helhet. Jag har också dragit ner högdalarna, alltså gjort det vita lite mindre vitt. Detta syns särskilt på nosen som annars blev utbränd (det vita blev för starkt).


Här är en jämförelse där det blåa i himmelen kan ses (före t.v. efter t.h), det går även att se att skärpan ökats.  


Här kan vi jämföra skuggorna ovanför nosen. Lägg märke att till vänster är det för vitt, man kan inte se den lilla skuggan på nosryggen. Genom att dra ner högdalarna lite syns detaljerna. 

Så nu blir det skarpare bilder här i framtiden, helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Min förra kommentar verkade inte komma fram! Men säg till om du vill fota en annan aussie.
    Sv. Mamma sa nej till att skjuta den i soffan då soffan endast är använd två somrar och kostade ett par tusenlappar. Så ena viltvårdaren fick skrämma ut den på gräsmattan, så den andra kunde skjuta.

    SvaraRadera
  2. Ditt inlägg inspirerar mig att börja fota i RAW samt att jag laddat ner lightroom, hur svårt kan det vara ;) (tydligen jättesvårt om man heter Ellinor). Du borde lära mig, bratackokej

    SvaraRadera