Kurs med Ecma

I helgen fick Ecma hänga med på kurs. Det är egentligen min vän Elin som går en kurs i hundspråk och kommunikation. Hon har också en aussiehane, Billy. Efterssom han och Fidel inte gillar varandra vill vi nu hemskt gärna göra rätt från början med valpen - därför bjöd Åsa som höll i kursen in oss att vara med så hon kunde se Billy och Ecmas första möte.
Mötet gick suveränt. Först höll jag valpen i famnen och Billy gick på lite avstånd och kunde lukta in i lugn och ro. Så småningom satte jag mig ner med valpen och sedan släppte vi henne också. Hela tiden hade vi instruktörer med och det kändes väldigt tryggt. Elin stod en bit bort och Billy var lös. Vi höll oss gående för att avdramatisera så mycket som möjligt. Billy luktade av Ecma och gjorde till och med en lekinvit. Ecma visade med hela kroppen hur liten och oskyldig hon är. Till skillnad från många möten jag sett mellan hundar var detta, och även många andra jag såg under dagen, väldigt lugnt. Under Åsa och Moddes handledning lät vi hundarna mötas på ett sätt de kunde känna sig trygga på samtidigt som hela gruppen observerade och analyserade hundarnas signaler. Vi fick höra att Ecma var en cool hund och Åsa trodde att hon kanske även kunde bli en brygga mellan Fidel och Billy så de kunde lära sig att tolerera varandra.
En annan riktigt bra sak från dagen var att mellan våra möten låg Ecma lugnt och tryggt och sov i bilen. När jag nervöst smög dit för att titta till henne öppnade hon ögonen, såg mig gå och somnade om. Tack vare detta kunde jag vara med större delen av kursdagen och jag fick se många intressanta hundmöten. Efterssom Fidel inte är helt avslappnad runt andra hundar var detta väldigt intressant och inspirerande för mig. Och gissa om jag blev glad när jag blev inbjuden även nästa kurshelg i augusti. Då ska Fidel också med. 
Efteråt var det en trött valp jag kom hem med som sov större delen av kvällen. Hon är bra på att sova valpen, som sig bör.

9 veckor gammal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar