12 veckor

Så, imorgon är valpen 12 veckor gammal. Fyra veckor har han varit hos mig och en utvärdering är på sin plats;

Rumsrenhet;
Går sådär. Vi har dagar fria från misstag, sen har vi sämre dagar då en eller ett par olyckor sker. Han skvätter dock ute, vilket han ej gör inne. Det vill jag tro är ett tecken på att han i alla fall börjar fatta skillnaden.

Miljöträning;
Går super. Han är väldigt trygg och lugn i alla situationer. Vi var i skidbacken igår dock och serverade mat till de som åkte, vilket han tycker var sådär kul. Men han höll sig lugn ändå. Nu delar vi hus med 2 familjer, sex barn under 10 års ålder. Stänger jag dörren till vårt rum ligger han här tyst trots att de far runt, skriker och låter.

Inkallning;
Går sådär. Jag har inte tränat så mycket som jag tänkt, vi har mest bara varit. Jag brukar dock ha honom lös mycket. Han sticker inte mer än ett par meter om han ej ska bajsa, då brukar han fara iväg ett tiotal meter om han kan.

Nattsömn;
Han har fortfarande för vana att vakna vid tre på natten. Han håller sig dock, så inget toalettbehov. Bara vakna, tugga på saker och vara jobbig. Sedan går vi upp vid sex, han får fixa toalettärenden, sedan in, sova till åtta och sen går vi upp. 

Övrigt;
Han är riktigt stöddig och självsäker. Vill gärna bestämma och testar tålamodet hos mig redan nu. Jag ser INTE fram emot trotsåldern med denna. Samtidigt är han väldigt följsam, fattar snabbt och förstår mer och mer vad jag vill när jag försöker kommunicera med honom. Lite trög på att ta ett nej fortfarande. Han försöker tappert att ta den där skon, eller vad det nu gäller, fast han nog vet att det är lönlöst.


På det stora hela går det dock bra. Det är min första hund och det har visat sig vara en rejäl lite tuffing, men det är kul. Det ska bli så roligt när han kommer upp lite i åldern så vi kan börja tävla. Jag tror han kommer bli en superbra tävlingshund nämligen, men så mycket jävlar anamma som han har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar