Magproblem

Så, igår morse vaknade jag till en illaluktande, halvt flytande överraskning (bajs). Någonting som Fidel ätit under dagen var inte bra, och hans mage är nu helt i ofas. Det fanns många rimliga förklaringar tlls hans instabilitet;

  • Oboy. Han drack några centiliter då vi tittade bort. Väldigt lite kakao fick han i sig, men lite ändå. Mjölk också, det är inte bra för hundmagar.
  • Potentiella parasiter. Jag har själv ännu inte avmaskat honom, så det kunde mycket väl vara så att någon liten springmask spökade i hundens tarmar.
  • Vomtugg. Jag var trött och halvsjuk, och serverade en stor bit torkad vom som hunden glatt mumsade i sig under en timmes tid. Jag insåg sen att det nog var rätt mycket.
  • Foderbyte. Jag tänkte fasa över Fidel på färskfoder eftersom han ätit så lite av sitt torrfoder.

Efter lite diskussioner på internet kom jag fram till att så länge han är pigg och glad så är det knappast någonting att oroa sig för. Valpars magar hamnar lätt på sned.

Nu vidtar vi följande åtgärder de närmaste dagarna för att få ordning på magen;
  • Han får endast äta sitt gamla torrfoder. Jag vill fasa över till färskfoder, men tar det senare. Nu håller vi oss till ett foder som han ätit och varit bra i magen med.
  • Köpa Canikur på apoteket. Detta skall vara bra när magen är tillfälligt ur led utan att det är allvarligt.
  • Avmaskning
  • Sova ute i vardagsrummet med honom och gå ut på natten om möjligt
  •  Vi kommer vara fortsatt uppmärksamma på hans allmäntillstånd. Om han beter sig på något sätt som verkar onormalt tar vi honom till veterinären. 
Förhoppningsvis gör detta att hans mage lugnar ner sig, och han får bajs så pass fast att det går att plocka upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar