Björnen sover, björnen sover ...

Han kan vara nog så jobbig, men är i alla fall söt då han sover.

Fidel skäller om han blir lämnad ensam. Ingen ledset skall, mer ett "hörrni för fan, skärp er!" Då jag ser att han snarare är uttråkad och behöver tänka till någonting att göra själv än att han känner sig ledsen och övergiven ser jag inga problem att vänta ut dessa skall, som aldrig ännu varit fler än ett par stycken.

(Detta är givetvis då vi just varit ute och både stojsat och gått på toaletten. Hunden är trött och har alla behov tillfredställda, utom möjligtvis den konstanta uppmärksamhet han skulle önska).

Det kan vara då jag går på toaletten, står i köket, eller sitter inne i vårt sovrum vid min dator, som nu. För kortare saker, som toaletten, där jag är klar innan Fidel lugnat ner mig har jag börjat söva björnen. Alltså sjunga "Björnen sover", sakta, i mitt huvud. Så snart hunden låter börjar jag om. En "Björnen sover" är lång nog för att hunden ska tröttna på att kräva uppmärksamhet och göra något annat. Och jag har en konkret sak gå på och kan motstå frestelsen att inte orka vänta ut honom.

"Björnen sov...
VOFF
björnen sover, björnen sover,
i sitt lugna
VOFF
björnen sover, björnen sover
i sitt
GNÄLL (på väg att ge upp)
Björnen sover, björnen sover
I sitt lugna bo
Han är inte farlig
Bara man är varlig
Men man kan dock, men man kan dock
honom aldrig tro!!!

Så går jag ut, struntar blankt i hunden, som ofta redan lagt sig till rätta på golvet och accepterat sitt öde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar