Mer respekt åt icke-hundägare!

Hundar som utvecklats över den vanliga byrackan till små människor - de finns överallt. De kan prata och säga vad de känner och de är alltid glaaaaada. De känner inte för att gå på vissa gator, i vissa väder eller om de inte blir mutade med godis. De pratar, och då gäller det att människorna lyssnar noga och genast tillfredställer hunden. Hundarna ska dras runt i vagnar för att slippa bli smutsiga och de ska vara kompisar med alla andra hundar. De skall självklart också tillåtas sova i sängen och har en given plats med på shoppingturen - även i de gallerior och centrum där vanliga hundar är förbjudna. De ska sitta på säten i tåget och få hälsa på alla - de tycker ju att det är så rooooligt. De ska inte gå kopplade och får gärna springa fram till hundar och människor ty de är ju så snäääääälla.

Som nybliven hundägare lärde jag mig snabbt vilka hundägare jag ville undvika. Högst upp på den listan är de hundägare som tycker att deras små pälsklingar ska ha samma rättigheter som människor. I texten ovan finns ett flertal exempel på avsaknaden av respekt för andra människor och djur.

Hundförbud i gallerior är av hänsyn till allergiker, rädda och personer som bara inte gillar hundar. Det spelar ingen roll om just din hund inte fäller eller är jättesnäll. Det är inte upp till dig att värdera om hunden får följa med in. Finns det ett hundförbud är det hundförbud. Punkt.

När vi köper hund måste vi acceptera att vissa dörrar kommer att stängas för oss. Vi kan inte ta med hunden på allt. Jag skulle aldrig drömma om att dra in min hund där den inte är tillåten. Flera gånger har jag rest mig och bytt plats för att personen bredvid mig har verkad rädd eller allergisk mot Fidel. En annan människa ska aldrig behöva resa sig och lämna plats åt min hund.

"Men vadå, folk snäser åt oss, flyttar sig när vi går förbi och skriker att jag måste plocka upp efter hunden fast jag alltid gör det, varför ska jag visa respekt när jag inte får någon respekt tillbaka?" 

Svaret är enkelt. Du ska visa respekt för att förändra. Du ska visa respekt för att alla ska förstå att hundar inte är farliga, smutsiga eller jobbiga. Just nu tycker till och med jag, som hundägare, att hundar är riktigt jobbiga. Jag antar alltid att hunden jag ser på avstånd är lös och gör mig beredd att mota bort den. Det ska jag inte behöva göra. Jag ska kunna förutsätta att jag alltid kan vara trygg med att andra hundar hålls under sådan uppsikt och lydnad att de inte stör, skrämmer eller smutsar ner mig.

Alla har hund på olika sätt. Alla har olika träningsfilosofier och tankar om hundägandet. Vi har också lagar, regler och skyldigheter att förhålla oss till. En generell respekt mot andra människor borde också varje hundägare ha, trots att den inte är lagstadgad.

Mer respekt åt icke-hundägare. 

1 kommentar:

  1. Helt rätt. Många brister i respekten för sina medmänniskor. Tycker många hundägare brister i respekten mot sina hundägarekompisar. Allt för många har sina hundar lösa där dom inte borde vara lösa. Det går något slags prestige i att kunna ha sin hund lös i alla lägen.

    SvaraRadera