Helgens viltspår

I helgen blev det tre viltspår för hunden. Vi tränade främst på längre liggtider.

Det första spåret hade 20 timmars liggtid. Min mamma lade det åt oss med otroligt mycket blod kvällen innan vi kom dit. Vi gick det själva och visste bara var starten var.

Han spårade säkert. Jag visste att spåret var kort och gick utmed tomtkanten, men inte exakt var det slutade. Efter en stund började han vinda och nosade in på tomten. Eftersom vi inte hittade någon klöv satte jag honom på start igen.

Han spårade exakt samma igen, men fortsatte framåt. Jag kände att vi nog gått för långt och släppte hunden, och han sprang direkt till klöven. Troligtvis hade han fortsatt på min mammas personspår, eftersom han hellre spårar vidare än tar den tråkiga klöven. När han sprang till klöven kunde jag också konstatera att han spårat precis rätt, men att jag bara varit blind och ej sett en.

Spår nummer två var kanske 300 meter, och gick över mossiga berg och lite skogsområden. Ett bloduppehåll och liggtid på cirka 14 timmar.

Detta tog han jättefint. På det bergigaste området tappade han spåret en stund men jag var tyst och stilla och väntade ut honom, och han återgick självmant till spåret. Han hade bra tempo och tog bloduppehållet utan tvekan.

Det sista spåret var ett kort ängsspår, kanske 75-100 meter. Det satt som en smäck och han jobbade jättefint. Nu känns det nästan dags att boka anlagsprov, men först vill jag gå ett par längre spår med honom. Men godkänt anlagsprov innan sommaren är över är ett mål jag tänker hålla fast vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar