Taste of the wild - burkmat

 Ute i vårsolen bestämde vi oss för att testa taste of the wild. Detta var blötfodret i smaken 'high prairie'. Denna burk fick jag från animail, eftersom de ville ha riktigt kräsna provsmakare för att se hur välsmakande fodret var.

Det hela började lovande, jag öppnade burken och lät honom smaka lite från skeden, och han åt faktiskt. Bara det är ett gott betyg. Så jag hällde upp halva burken i matskålen och bjöd honom - och han ratade det. För att säkerställa att det inte endast var hunger lät jag skålen stå framme hela dagen (inne i skuggan - såklart). Han har inte rört den.

Som sista del i testet prövade jag att servera endast den halva burken jag hade kvar till middag idag. Han provsmakade inte ens, utan konstaterade genast att detta inte var någonting att äta.

För mig som människa var fodret trevligt att hantera. Det hade lagom konsistens och det kändes inte kladdigt och äckligt att hantera. Fodret hade en svag, köttig lukt som jag inte tänkte på alls om jag inte stack in näsan i burken.

Fodret är spannmålsfritt. Vad som anses vara bra foder kan disskuteras i oändlighet, men när det gäller komersiella foder är Taste of the Wild ett vars innehåll är helt okej. Tyvärr är det på tok för dyrt, 419 kronor för 12  burkar - alltså nästan 35 kronor/styck. Fidel skulle behöva tre burkar om dagen och alltså äta för nästan en hundring varje dag. Däremot kanske fodret kan uppskattas som en topping på torrfodret till den kräsne hunden någon gång ibland.


  • Fritt från spannmål och högt köttinnehåll
  • Lätt att hantera med en relativt fast konsistens, ingen risk att spilla eller kladda
  • Mild, köttig doft som var helt uthärdlig
  • Som de flesta blötfoder är det en storandel vätska - hela 80%
  • Dyrt - nästan 35 kronor per burk

Värt att understryka är att Fidel äter barf i vanliga fall, alltså kött, inälvor och ben (läs mer om det här). Han är inte van att äta processerad mat och är väldigt kräsen oavsett vad det gäller. Jag är förvånad att han ens smakade på maten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar