Veckans tre lydnadsfokus

Vårt mål är att så småning om starta i lydnadsklass 1. Fidel har kapacitet helt klart, men jag har ännu en del saker att lära mig och jobba med. Denna vecka fokuserar vi på dessa tre saker:

Trygg fjärrdirigering utan småsteg

Fidel är snabb i fjärren och tar fortfarande steg framåt i byte från ligg-stå - speciellt om jag har en synlig belöning. Därför ska vi träna noggrannt med låsta baktassar på korta avstånd. Jag ska belöna så snart han gör ett byte med låsta baktassar.

Mer tryck och entusiasm i det fria följet

 Han gör bra ingångar, och har fattat konceptet. I fritt följ ska han gå utmed min sida och har koll och hänger med när jag svänger. Dock är han ofta dålig i positionen. Jag märker själv hur han hajar till och är mer uppmärksam när jag använder roligare belöning, så denna vecka ska jag byta belöning så snart han tappar suget och verkligen belöna tokroligt. Jag ska också gå kort och sakta och fokusera på att hålla position.

Högre värde i apporten

Vi har verkligen kämpat med apporten. Idag håller han i den, men motvilligt och med gnäll. Denna veckans sista fokus blir alltså att bygga värdet i apporten. Att hämta apporten ska vara världens bästa och roligaste grej. Vi ska leka med apporten och pröva många tips från denna listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar