Aussieträning


Idag kände jag mig pepp, och tog därför hunden i följe och åkte och tränade med Elin, Erika, Amanda och deras hundar. För vår del blev det mest att stojsa runt i utkanten av planen. Jag belönade både med kamp och godis så snart han fokuserade bort från de andra hundarna.

Tänk att det gick väldigt bra!
Han skällde en del, men var inte alls så ofokuserad som han kunde varit. Möjligtvis var vi lite för nära, men samtidigt känner jag att jag måst komma ut och faktiskt träna med Fidel bland andra hundar. Andra hundar ska inte betyda nåt mer än att det finns större chans till lek och skoj med mig!

Så vi körde på. Tränade inget speciellt, mer än att han skulle ha fokus på mig. Helt kravlöst, och så snart han stissade upp sig eller började skälla tog vi avstånd.

Framförallt är jag nöjd psykologiskt då jag både bröt ett dåligt mönster (han-skäller-och-är-jobbig-så-jag-tränar-inte-med-andra-mönstret) och också såg att han har stor potential.

På vägen hem stannade vi och åt middag på centralen. Där visade det sig verkligen hur mycket vi faktiskt jobbat med kontakten idag. Trots rusningstrafik och massa människor höll sig Fidel vid min sida och hade jättefin kontakt säkert 70% av tiden. Och detta är alltså en hund som jämt vill ha koll på ALLT. Mycket nöjd är jag över vår gemensamma insats.


Väl hemma såg jag att min träningsdagbok äntligen anlänt, hurra!
Den börjar först nästa vecka, men då ska vi minsann vara noga att klämma in någon form av träning varje dag. Vare sig det är flera timmar eller bara någon minut.

Imorgon åker vi ut i skärgården där vi ska spendera helgen. Då lär det bli en hel del spår, upplet och gå lös i skogen. Jag ska fokusera på inkallningen och också försöka läsa ut de två hundböcker jag har liggandes just nu, Kontaktkontraktet och Med Sikte På Tian.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar