Träna med Carolina

Idag tränade vi med Carolina igen. Som alltid är det väldigt intressant, givande och trevligt.

Idag prövade vi ett personspår. Jag är ju härligt oerfaren, men enligt Carolina är Fidel riktigt bra på nosarbete, och det glädjer mig såklart. Han fattade direkt vad han skulle göra och ville hellre bakspåra än att leka med kampleksaken i slutet av spåret. Tossiga hund.

Sedan fick vi även öva hundmöte med Annika och Dante. De stod en bit bort och vi gick bit för bit framåt och belönade alla tillfällen han inte fixerade på Dante. Om han blev för intensiv tog vi några steg tillbaka tills vi var på ett avstånd som fungerade.

Och jag måste säga att trots att jag tidigare avfärdat skvallerträning börjar vi nu nå en punkt där det funkar. Carolina har verkligen hjälpt mig att jobba upp Fidels godisdriv och nu börjar han äntligen ha förväntningar och söka matbelöning på ett sätt han aldrig förut gjort. Nu jobbar vi inte direkt med skvallerträning, men jag ser ändå att det faktiskt kan funka.

Carolina påpekade också att Fidel verkar ha lite blandade känslor inför andra hundar, inte enbart glädje och wohooparty. Det känns logiskt när jag tänker på det, framför allt har jag tyvärr gett väldigt blandade signaler till honom vid hundmöten vilket säkert har byggd en viss osäkerhet över tid.

Här om dagen däremot var vi ute och gick. Fidel var upptagen i nosandet och gick utmed kanten på gångvägen. En herre med nån liten bichon kom gående på vägen. Min instinkt var såklart att samla upp kopplet och öka tempot så vi passerade den andra hunden snabbt. Men av någon anledning avbröt jag mig själv. Fidel var ju nöjd och nosande, kan jag inte bara hålla mig lugn istället?

Lugn var jag och rakt förbi gick hunden, Fidel tittade upp, såg hunden och fortsatte nosa i backen. Sånt är fantastiskt. Tänk vad mitt kroppsspråk och min utstrålning kan göra. Hur lätt jag kan skapa eller förebygga oro.

Tills nästa vecka ska vi fortsätta nosarbete ett par gånger i veckan och jag ska försöka identifiera vad jag gör när jag blir irriterad/arg. Vi ska också jobba med koppelgåendet, vilket såklart är en enormt bidragande faktor vid hundmöten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar