Träningsdagbok 11/1

Idag blev det inget upplet. Däremot var vi på aussieträff och sprang runt och stojsade med massa aussies (mer om det i ett annat inlägg) och väl hemma med trött hund passade vi på att klicka lite apport.

Det vi framför allt fokuserar på nu är korta korta pass, och klicka innan han hinner släppa (förut kunde jag stå som ett fån och vänta, vilket gjorde att hunden bara tog föremålet och gick iväg). Jag behöver sluta försöka kräva för mycket för snabbt och komma ihåg att ta pauser ofta.

Sagt och gjort. Repknuten blev det idag. Ner på golvet, han lyfte upp den, klick, godis. So far, so good. Han jobbade bra men gnällde lite, så jag sa slut och gick och gjorde annat ett par minuter. Sedan körde vi tre klick, och tog paus.

Han var lite gnällig idag, så till slut prövade jag att bara köra en repetition, och sedan direkt ta knuten och gå vidare. Och då! Då fick jag de snyggaste, mest fokuserade, totalt tuggfria lyften och han höll knuten stadigt tills jag klickade. Bästa hunden!

Och det bästa? När det kändes som bäst slutade jag. Utan att dra ut på det eller vilja köra "bara ett par gånger till". Så jag är nog också lite bäst!

(I övrigt har vi haft en det stress idag på aussieträffen på Gäret, men det skriver jag om sen om jag känner för det, nu ska vi ju vara positiva!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar