Träna med Carolina

Fidel är ett litet monster som har lätt till stress. Ofta är det en positiv förväntan som slår över i överdrivna stressbeteenden som skall, gnäll och ett otroligt drag i kopplet som skulle göra vilken husky som helst grön av avund. Det bra är att vi nu får hjälp med det, genom privatträning med Carolina.

Första gången vi sågs pratade vi mest. Om hur Fidel är och beter sig. Hur jag upplever hans stressbeteenden. Vi visade också lite hur vi tränade och Fidel gav en utmärkt demonstration på sitt stressgnäll vid shaping.

Nu sågs vi alltså för andra gången och denna gång blev det jobba av. Eftersom Fidel är stressig av sig ska vi fokusera mycket på nosarbete och aktivering där han ej går upp i stress. Så vi gick igenom hur ett uppletande går till och Fidel fick testa. Och vilken superhund!

Jag kan lugnt säga att jag inte har någon koll på uppletande. Jag kan inte säga vad som är bra och inte men Fidel fattade på en gång, gav sig iväg och hittade min strumpa. Han jobbade på snabbt men koncentrerat. Slängde upp nosen mot skyn och vädrade ett par gången - vilket tydligen är bra.

Efter tre lyckade upplet (det sista med två föremål utan synretning - bästa hunden) gick vi in igen och pratade klickerträning. Klicker är bra, shaping är bra men det gäller att få en stresshund fokuserad. Att han far runt och bjuder på tio olika beteenden om jag inte belönar snabbt nog är inte bra. Han har heller inte något vidare matintresse så kommande vecka ska vi ladda klickern fem gånger inför varje träningspass (alltså bara klicka och belöna). Detta också för att han ska fatta att han inte alltid behöver gå igenom hela arsenalen av trick. Ibland räcker det att bara vara lugn och ta emot.

Kriterier för klickerträningen är:
- Inget gnäll från hunden
- Ingen frustration från mig - bara vara glad
- Klicka innan han drar iväg med föremål (vid apporteringsklick)
- Korta pass
- Gå iväg om han ändå sticker med föremål

Jag fick också en lapp med saker att tänka på - rent generellt.
Den första stora punkten var MATILDA = VAR TYST!. Jag har ju en otrolig förmåga att gå runt och småpladdra både när jag och Fidel jobbar eller bara hänger. Så nu är det tystnad som gäller.

Tills nästa gång ska vi försöka köra upplet minst två gånger i veckan och jobba med stressfria klick. Och jag ska vara tyst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar